Memorial Perang Dunia Ke-2 Di Labuan - 21 Gambar



Attention.........

Tiba2 aku teringat tempat ni,even tak pernah sampai tempat bersejarah ni,aku selalu busy kalau dah sampai pulau Labuan,ada saudara yang tinggal dan bekerja disini. Hmmm…banyak yang aku miss rupanya. Memorial ini adalah kawasan perkuburan untuk para tentera dari negara2 Komanwel seperti British,Australia dan India,malah askar Melayu juga dikuburkan disini…

Aku pernah tunjuk gambar2 ini with a few friends then minta mereka teka dimana tempat didalam gambar tanpa beritahu lokasi,jawapan yang diberi make me disappoint….they say it was in oversea in nowhere…gosh…..bila aku bagitau tempat itu sebenarnya in locally,all of them terkejut!

Ini adalah kawasan perkuburan terbesar di Malaysia. Jumlah kubur para tentera yang terkorban dimasa perang dunia ke-2 ialah sebanyak 3908 orang ada yang dikenali,ada juga yang tidak dapat direkodkan. Setiap tahun pada 11 November – hari Ahad yang terdekat akan diadakan perhimpunan untuk mengingati mereka yang bersemadi disini…ahli keluarga mereka yang terkorban akan datang untuk memperingati perjuangan mereka. Gosh…me also feel touching……seeing the words that crave in the memorial plaque will make us realize we should grateful for a freedom we have today that the soldier was down for us….so,appreciate it….

Last but not least...we so appreciate your sacrifice soldier.....





























Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...