Logam Paling Ringan Di Dunia

Logam sebagaimana yang kita ketahui adalah bahan pepejal yang berat. Namun penemuan baru,saintis mendakwa telah berjaya mencipta logam paling ringan di dunia. Hinggakan ia lebih ringan daripada poliester. Inovasi mengagumkan itu merupakan idea bersama antara Universiti California,Makmal HRL dan Institut Teknologi California.

Sebenarnya logam ini diperbuat daripada tiub logam berongga kecil. Bagi memastikan rekaan tersebut berkeadaan sangat ringan, penyelidik menghasilkan bahan yang terdiri daripada 99.99 peratus udara. 


Sebenarnya dalam sepuluh tahun lepas aku memang pernah terbaca satu artikel daripada sebelah US sana mengenai usaha untuk membuat atau mencipta bahan logam yang ringan dan tahan untuk menampung berat beban untuk dibawa ke angkasa lepas. Dengan tujuan untuk menjadikan angkasa lepas sebagai tempat pelancongan. Tapi tak sure,samada pengangkutan daripada logam itu berbentuk seperti apa,dalam planning memang ada beberapa inovasi,maybe sekarang diorang tengah giat usahakan.....just wait n see....




Jika logam ini diletakkan di atas bunga dandelion,bungan dandelion ini pun takkan rosak.



Sumber : newsfeed


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...